Oryginalne oleje silnikowe

Czy mogę zalać olejem 0W-30 LongLife III FE jeśli wcześniej używałem 5W-30 504.00/507.00?

Czy mogę zalać olejem 0W-30 LongLife III FE jeśli wcześniej używałem 5W-30 504.00/507.00?

0W-30 czy 5W-30?

Jeżeli porównujemy olej 0W-30 i 5W-30 należy pamiętać, że drugi człon nazwy określający klasę lepkości w temperaturze pracy silnika jest taki sam. Litera W oznacza zimę  (z ang. winter) – jest to tzw. zimowa klasa lepkości oleju. Im niższa, tym łatwiejszy zimny rozruch pojazdu w niskich temperaturach, tym niższe chwilowe zużycie elementów silnika i tym niższe spalanie. Specyfika pracy turbosprężarki, obciążenie silnika powoduje, że wymagania wobec olejów silnikowych są coraz wyższe. To właśnie nowoczesne samochody o małej pojemności z turbodoładowaniem potrzebują oleju o niższej lepkości. 

Natomiast drugi człon charakteryzujący właściwości oleju w temperaturze pracy silnika, a więc około 100 stopni C, posiada tę samą wartość tj. „30”, co oznacza tyle że w tej temperaturze obydwa oleje mają bardzo zbliżoną charakterystykę lepkościową.

W czym nowy olej jest lepszy od poprzedniego?

Nowe oleje 0W, a w szczególności olej 0W-30 z normą VW 504.00/507.00, charakteryzują zauważalnie lepsze parametry fizykochemiczne skutkujące bardziej wydajną pracą silnika:

  • Lepsza pompowalność i płynność oleju w trakcie rozruchu, również w ujemnych temperaturach, pozwala zaoszczędzić paliwo. Używając LongLife III 0W-30 można przejechać nawet o około 437 km więcej przez rok, a w przypadku oleju LongLife IV 0W-20 aż o nawet około 583 km więcej na rok  (w oparciu o wyniki testu oszczędności paliwa VW PV1451 {samochód VW Passat 1,8 l / 4 cylindry} w porównaniu z olejem referencyjnym dla branży, tj. olejem 15W-40).
  • Zgodność parametrów lepkościowych z wymogami konstrukcyjnymi silników i normami emisji spalin pozytywnie wpływa na środowisko i zmniejsza emisję CO2 nawet o 31% (dotyczy oleju 0W-30 dla silnika 1.6 TDI – projekt CO₂-Lighthouse Diesel grupy badawczej VW).
  • Mniejsza lotność oleju skutkuje obniżoną odparowalnością i rzadszymi dolewkami (na podstawie testu lotności NOACK CEC-040-93).
  • Wysoka stabilność termiczna lepkości pozwala zapewnić jednakową ochronę silnika niezależnie od temperatury, a silnik przy zimnym rozruchu szybko się dogrzewa dzięki szybszemu rozpływaniu się oleju w niskich temperaturach (na podstawie wyniku testu MRV ASTM D4684 w -40°C).
  • Dzięki lepszej odporności na utlenianie, osady nie odkładają się na elementach silnika. Tłoki utrzymane są na wysokim poziomie czystości – jest ona nawet o 45% lepsza w przypadku 0W-30 i nawet o 65% w przypadku 0W-20 (na podstawie testu ACEA DV4TD i w odniesieniu do jego limitów).

Czy rekomendacja dotyczy także starszych pojazdów?

Używając wcześniej oleju 5W-30 spełniającego normę VW 504.00/507.00 można bez jakichkolwiek negatywnych skutków dla silnika używać nowego Oryginalnego Oleju 0W-30, gdyż posiada tę samą normę fabryczną VW zyskując jeszcze lepsze osiągi przy jednoczesnym obniżeniu emisji CO2.

Analogicznie i z powyższych względów rekomendujemy stosowanie 0W-30 również do aut starszych, ale też w przypadku, gdy istnieje wybór miedzy normami 504.00/507.00 a 508.00/509.00 o klasie lepkości 0W-20, także rekomendujemy stosowanie normy wyższej.

Nie OLEJ tego! Zobacz film:

W materiale filmowym wyjaśniamy, dlaczego nowy olej, rekomendowany przez koncern Volkswagen, jest najlepszym wyborem do silników Audi, Skody, Seata, VW oraz VW Dostawcze:

 

« Wróć do listy artykułów

Copyright© 2020. All Rights Reserved Volkswagen Group Polska

  • Karty charakterystyk
  • Polityka prywatności
  • Polityka cookies